Årsklasser fra 1965 - 1969

A-15067, 1965-modell

DAF TB 160 DS


Første eier:

Ing. M. O. Schøyens Bilcentraler


Eier under treffet:

Veteranbussklubben SBC


A-15067 ble bygd hos Per Schøyen og satt inn på rute 33 Oslo – Hurum med stasjonering i Holmsbugarasjen.


I november 1975 ble den solgt og allerede i 1977 send til bilopphugger.


Da Veteranbussklubben i SBC fant den i 1995 sto den urørt. Karosseriet er pusset opp og innvendig restaurert. Fargene er som hos SBC på 60-tallet.

E-6225, 1966-modell

Volvo B 715-14


Første eier:

Gausdal Bilselskap


Eier under treffet:

Litra AS


Gausdal Bilselskap kjøpte syv Volvo B 715 av T. Knudsen karosseri i perioden 1962 – 1966, dette er den siste av dem.


E-6225 ble satt inn i ruta Lillehammer - Dombås.


Etter utrangering i 1985 ble det bestemt at bussen skulle bevares, og RHF arbeidsgruppe Lillehammer startet restaurering av den.

B-5468, 1966-modell

Scania-Vabis B56 58


Første eier:

AS Østfold Bilruter


Eier under treffet:

Veteranbussgruppa


Bussen gikk på ruten Mysen - Ydersbond før den ble solgt 1987-88.


I 1991 havnet den i Drammen, før Nettbuss Østfold kjøpte den i 2004.


Bussen er lakkert tilbake i sine opprinnelige farger og ellers i original stand.

F-5008, 1967-modell

Scania-Vabis CR76-59


Første eier:

Västerås Omnibus AB, Sverige


Eier under treffet:

Drammen og omegn Busshistoriske Forening


I Drammen var den 10 CR76-busser, men ingen av disse ble tatt vare på. Men i Västerås  hadde de noen helt identiske busser - og de tok vare på en.


Men i 1992 ble den solgt til en skraphandler, og derfra ble den hentet til Drammen og gjort i stand og lakkert slik de hadde sett ut i Drammen.

K-2907, 1967-modell

Scania-Vabis B76-58


Første eier:

Agder Bilruter


Eier under treffet:

Veteranbussklubben SamSør Agder


K-2907 er en kombinertbuss som gikk på ruten Byremo - Bjelland - Kristiansand og hadde melketank i lasterommet.


Bussen hadde også to tanker på tilhengeren. Det var Anders Lund fra Bjelland som i alle år kjørte bussen.


Bussen ble i 1984 solgt til Grønnhaug gartneri på Lista. Da Veteranbussklubben SamSør Agder overtok den var lasterommet brukt som grisehus.


Lasterommet er i dag innredet som museum.


K-18412, 1963-modell

Ohna Maur 60A tilhenger


Tilhengeren har en lengde på 5,30 meter og en totalvekt på 6.985 kg.

H-7545, 1968-modell

Scania-Vabis B76-63


Første eier:

Skien-Telemark Bilruter


Eier under treffet:

RHF Telemark


Buss 22 ble brukt til rutekjøring og turkjøring som ny og senere til skolekjøring og til slutt som
reservebuss fra 1992.


Bussen ble overlatt til Skien brannvesen i 1993 til bruk som øvelsesobjekt på Skien flyplass. Den rakk å bli med på en øvelse før RHF Telemark fikk reddet den.


Hele bakre rammeparti er skiftet ut på grunn av omfattende rustskader. Bussen har fortsatt originallakken fra Skien-Telemark Bilruter, og dette selskapets spesielle midtlanterne på taket er intakt. Alt inventar er originalt og viser slitasje og patina fra lang og tro tjeneste.

A-15667, 1968-modell

Volvo B57 - 65


Første eier:

Oslo og Follo Busstrafikk


Eier under treffet:

Lokaltrafikkhistorisk Forening


A-15667 er en av to halvturistbusser OFB fikk levert av VBK i 1968.


Noe inn på 80-tallet ble den overført til skole-kjøring, da man ønsket å bevare den for ettertiden.


I 2007 fikk Sporveismuseet bussen gratis.

Z-11674, 1968-modell

Volvo B 57


Første eier:

Rutebilene Farmand, Tønsberg


Eier under treffet:

RHF Vestfold


Bussen ble satt inn på en bybussrute fra den var ny, og gikk noen år til den ble reservebuss. Siden den er så lett bak, måtte den ofte utstyres med kjettinger da den sleit med å ta seg fram på selv det fineste vinterføret.


Den ble satt bort til bevaring da den hadde lav kilometerstand og ellers var i god stand. Bussen ble restaurert til Farmands 50-årsjubileum i 1989.


Norgesbuss Vestfold overtok den i 1996 da selskapet vant anbudet i Vestfold. De brukte den ofte i turavdelingen til ”Harryturer” til Sverige, og andre spesielle turer - det førte til at bussen fikk tilnavnet Harry-bussen.


RHF Vestfold fikk benytte den i foreningen, og fikk kjøpt den i 2011. Bussen er i original stand og den er ofte i bruk til våre turer. Den er et av de siste byggene fra Larvik Karosseri.


Ble Beste buss i årsklassen 1965 - 1969.

EUS 803, 1968-modell - svenskregistrert

Setra S 150 Kässbohrer


Første eier:

Bröderna Andersson


Eier under treffet:

Mats Klasson


Denne bussen har en spesiell historie. Første eier var Bröderna Anderssons Industrier i Ekenässjön - som er litt sør-øst for Jönköping i Sverige.


Bröderna Anderssons er en møbelfabrikk, som fortsatt finnes i dag. De brukte bussen til utstilling av sine møbler - og kjørte rundt i Sverige om sommeren med den for å vise fram sine produkter.


I 2013 ble bussen solgt, og da først ble den omgjort tilbake til turbuss som kom opprinnelig var bygd som.


Ble Beste Utenlandsregistrerte buss.

E-15698, 1968-modell

Scania B 110


Første eier:

AS Torpa Bilruter


Eier under treffet:

AS Torpa Bilruter


E-15698 var ikke påmeldt treffet i Tønsberg, og derfor er det ikke noe informasjon om denne bussen i katalogen.


Bussen var brukt som rutebuss mellom Torpa og Dokka hele den tiden den var i bruk. Og den er sikret for framtiden i og med at opprinnelig eier fortsatt tar vare på den.

K-11880, 1968-modell

Scania B 80


Første eier:

Sirdal og Gyland Bilruter A/S


Eier under treffet:

Sirdal og Gyland Veteranbussklubb


Bussen gikk på strekningen Tonstad - Egersund frem til 1980, da den ble solgt


Bussen ble kjøpt tilbake til Sirdal i 2000, og eies nå av Sirdal og Gyland Veteranbussklubb.

R-51003, 1969-modell

Scania B 80-58


Første eier:

Indre Nordhordland Dampbåtlag L/L


Eier under treffet:

Veteranbussklubben BNR


INDL brukte denne bussen fra den var ny på Nesbøruten som gikk mellom Nesbø - Ostereidet og Bergen.


I 1974 ble INDL og BNT fusjonert til det nye selskapet BNR.


De siste årene fram til 1981, da bussen ble tatt ut av trafikk, var den brukt til rutekjøring i lokalområdet.


Veteranbussklubb BNR overtok bussen i 1994. Da fikk den en grundig rehabilitering, både innven-dig og utvendig - et arbeid som ble gjort på dugnad. Men lakkeringsjobben ble satt bort til et eksternt lakkeringsfirma.

K-2916, 1969-modell

Scania B 110-58


Første eier:

Agder Bilruter


Eier under treffet:

Veteranbussklubben SamSør Agder


K-2916 ble kjøpt sammen med en annen buss, og de to kostet til sammen 180.547,- kroner.


Denne ble innredet med 38 sitteplasser og et lite godsrom helt bak. Bussen gikk på ruta Åseral - Kristiansand. Senere har den gått på både skoleruter og som buss fra fergen til Fred Olsen i Kristiansand og opp til fjells med danske skiturister.


SamSør Agder overtok bussen i november 2005.